Käytät selainta, jota ei tueta. TripAdvisorin verkkosivusto ei välttämättä näy kunnolla.Seuraavia selaimia tuetaan:
Windows: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome. Mac: Safari.

“Business-luokassa kaukolento- edes kerran elämässä”
Arvostelu: Finnair


Arvosteltu 13. tammikuuta 2018

Olemme vaimoni kanssa käyneet muutaman kerran Thaimaassa, viimeksi neljä vuotta sitten. Paluumatkalla tulimme siihen tulokseen, että kaukomatkustelu on kohdaltamme ohi pitkien lentojen rasittavuuden takia. Muutamia vuosi matkustelimmekin Euroopassa, syksyn pimetessä kaukokaipuu rupesi nostelemaan päätään ja vaimoni pyysi minua katsastamaan matkatarjontaa. Phukettiin löytyikin sopiva matka ja sitä rupesin räätälöimään lentorasituksen peikko takaraivossa jyskyttäen. Pitkällisen keskustelun jälkeen päädyimme varaamaan paikat business-luokasta, vaikka ne ovatkin sikamaisen kalliit. Hieman arvelutti myös sairastumisen mahdollisuus, nuo paikat täytyy maksaa huomattavan aikasin ennen lentoa. Matkapäivä koitti aikanaan ja liittymälento maaseutukaupungista toi meidät aikataulun mukaisesti Helsinkiin, siirtyminen jatkolennolle oli helppoa ilman huolta matkatavaroista.
Business-lippuun kuuluu loungen käyttö-oikeus ja sinne suunnattiinkin heti rajamuodollisuuksien jälkeen. Kaukolentojen lounge on viihtyisä ja tilava, pöytä löytyi helposti ja lentoa odotellessa oli mukava nauttia pientä purtavaa ja kieltämättä pari lasillista hyvää kuohuviiniäkin.
Matkustusluokkaan kuuluu myös priority boarding, koneeseen pääsee ensimmäisten joukossa ja istuinpaikatkin löytyivät mukavasti. Pientä säätöä ja sähläystä kieltämättä tapahtui, olihan tuo matkustamoympäristö istuimineen meille ensikertalaisille outo ilmestys. Henkilökunta kävi heti tervehtimässä ja varmistumassa, että kaikki on hyvin. Shampanjaakin tarjottiin ennen kuin lentokone oli edes maasta noussut. Istumapaikoilla oli ruokalistat, josta sai valita mieleisen menun, aivan kaikkia listalla olevia ruokia ei kuitenkaan ollut jostain syystä saatavilla. Ruoka oli hyvää ja viiniä sai valita mielensä mukaan niin määrän, kuin laadunkin suhteen. Palvelu oli ystävällistä, minulla oli paikka riviltä viisi ja se toimi vedenjakajan edestä ja takaa tapahtuvan tarjoilun välissä. Hetkittäin tuntui siltä, että olen väliinputoaja, en kuitenkaan jäänyt mistään oleellisesta paitsi.
Istuimet ovat erittäin hyvät sisältäen henkilökohtaiset viihdejärjestelmät, nukkumaan mennessä löytyy mukava, vaakasuora asento. Illallisen ja pienen elokuvasession jälkeen otin kevyen 7 tunnin unen ja heräsin aamupalalle. Aamupala oli pettymys, munakas oli vastenmielisen näköinen ja tuoksuinen, eikä kalvakka makkarapötky ollut yhtään houkuttelevampi. Perille päästiin kuitenkin hyvin ja turvallisesti, loma saattoi alkaa.
Paluumatkalla oli priority check-in ja pienenä yllätyksenä henkilökohtainen virkailija, joka opasti turvatarkastukseen, pikalinjalle tietenkin. Phuketin lounge on yhteistyökumppanien kanssa yhteinen ja se oli selkeä pettymys. Pieni, epäsiistikin tila ja huonot tarjoilut. Paluulento sujui mainiosti jo pienellä yhden lennon rutiinilla ja päädyimme aikataulun mukaisesti Helsinkiin. Business-luokkaan olisi helppo tottua, suosittelen sitä ainakin kerran elämässä kaikille kaukolennolle lähteville.

Matkustuspäivä: joulukuu 2017
    • Istumamukavuus
    • Asiakaspalvelu (esimerkiksi asenne, huolenpito, avuliaisuus)
    • Siisteys
    • Ruoka ja juoma
    • Jalkatila
    • Viihdetarjonta lennolla (Wi-Fi, TV, elokuvat)
    • Vastine rahalle
    • Lähtöselvitys ja koneeseennousu (esim. tehokkuus, palvelu portilla)
Kiitä käyttäjää Vesa P
Tämä arvostelu on TripAdvisor-jäsenen henkilökohtainen mielipide, ei TripAdvisor LLC:n.
Kirjoita arvosteluArvostelut (5 035)
Matkailijoiden arvio
Matkailijatyyppi
Aika vuodesta
Kieli

247251/5 035 arvostelua

Arvosteltu 13. tammikuuta 2018

Lensimme uudella airbus-koneella. Todella miellyttävä matkustamo. Jalkatilaa en osaa arvioida, koska olen muutenkin lyhyt, mutta penkit olivat mukavat istua. Ruoka tuntuu olevan aika samanlaista joka matkalla - aamulla nakkeja ja munakasta ja lounaaksi kanaa tai lihaa riisillä. Henkilökunta kielitaitoisia. Elokuvat olivat tällä kertaa melko tylsiä ja vanhoja muutamaa uutuutta lukuun ottamatta. Lento oli myös ajallaan ja lentokone täytettiin tehokkaasti.

Matkustuspäivä: tammikuu 2018
    • Istumamukavuus
    • Asiakaspalvelu (esimerkiksi asenne, huolenpito, avuliaisuus)
    • Siisteys
    • Ruoka ja juoma
    • Jalkatila
    • Viihdetarjonta lennolla (Wi-Fi, TV, elokuvat)
    • Vastine rahalle
    • Lähtöselvitys ja koneeseennousu (esim. tehokkuus, palvelu portilla)
Kiitä käyttäjää marianne m
Tämä arvostelu on TripAdvisor-jäsenen henkilökohtainen mielipide, ei TripAdvisor LLC:n.
Arvosteltu 13. tammikuuta 2018

Intian matkalla tuli myös käytettyä IndiGo- ja Asianairways-lentoyhtiöitä. Finnairin palvelu kestää kyllä vertailun. Henkilökunta on ammattitaitoista ja ystävällistä. Matkustamokuulutukset (kielitaito?) ovat aivan eri luokkaa kuin näissä em. muissa lentooyhtiöissä. Kuulutukset puhutaan selkeästi, ääntäen sanat loppuun asti, jolloin ei-omalla-äidinkielellään kuuluvat ilmoituksetkin ymmärtää. Se kai niiden kuulutusten tarkoituskin on: olla informatiivisia asiakkaille, ei koneen henkilökunnalle.
Puhutaan paljon aasialaisesta palvelukulttuurista, mutta ei minusta Finnairin henkilökunta häviä siinä asiassa yhtään!

Matkustuspäivä: tammikuu 2018
Kiitä käyttäjää Taijamaria
Tämä arvostelu on TripAdvisor-jäsenen henkilökohtainen mielipide, ei TripAdvisor LLC:n.
Arvosteltu 9. tammikuuta 2018

Finnairin uusi iso kone, joten ilman välilaskuja mentiin mennen tullen. Mennessä lento kesti n. 11 tuntia ja takaisin tultiinkin hyvässä myötätuulessa n. 8 h 45 min. Tarjoilu pelasi ja ruoka oli ihan maittavaa! Vaikkakin lento oli myöhässä n. 4 tuntia kotiin päin, niin saatiin välipalaa kentällä väsyneinä mutta ei paniikkia - loma takana!

Matkustuspäivä: joulukuu 2017
    • Istumamukavuus
    • Asiakaspalvelu (esimerkiksi asenne, huolenpito, avuliaisuus)
    • Siisteys
    • Ruoka ja juoma
    • Jalkatila
    • Viihdetarjonta lennolla (Wi-Fi, TV, elokuvat)
    • Vastine rahalle
    • Lähtöselvitys ja koneeseennousu (esim. tehokkuus, palvelu portilla)
Kiitä käyttäjää sbsneitz
Tämä arvostelu on TripAdvisor-jäsenen henkilökohtainen mielipide, ei TripAdvisor LLC:n.
Arvosteltu 9. tammikuuta 2018

ystävällinen henkilökunta....minun teevee penkissä ei toiminut eikä kaverin.mut sattuuhan sitä....reissatessa...kone oli a350

Matkustuspäivä: kesäkuu 2017
    • Istumamukavuus
    • Asiakaspalvelu (esimerkiksi asenne, huolenpito, avuliaisuus)
    • Siisteys
    • Ruoka ja juoma
    • Jalkatila
    • Viihdetarjonta lennolla (Wi-Fi, TV, elokuvat)
    • Vastine rahalle
    • Lähtöselvitys ja koneeseennousu (esim. tehokkuus, palvelu portilla)
Kiitä käyttäjää Pekka A
Tämä arvostelu on TripAdvisor-jäsenen henkilökohtainen mielipide, ei TripAdvisor LLC:n.